Przez 99 lat były akademie. 100. Rocznica wyglądała zupełnie inaczej. To była prawdziwa lekcja historii! Od rana rozpoczęliśmy III edycję GRY DLA NIEPODLEGŁEJ. Przygotowania do tego święta trwały kilka tygodni.
W nastrój wprowadzili nasi recytatorzy: Zuzia Wolanin z kl. 4a. Recytacją fragmentu „Marcina Kozery” Marii Dąbrowskiej wywalczyła laury w Konkursie „Kiedy myślę Ojczyzna…” i zdobyła główna nagrodę: pióro burmistrza miasta. Marcel Jurkiewicz skierował do nas „Przesłanie Pan Cogito” Zbigniewa Herberta – to był moment na refleksję.
Potem weszliśmy na planszę, która zdążyła dojechać z Wrocławia dzięki Panu Krzysztofowi Burzawie już tydzień wcześniej. Zaroiło się wokół od ubranych na galowo osób-gości, uczniów, nauczycieli. Byli też tacy, co sięgnęli do szaf i wygrzebali z nich mundury, bryczesy, pasy, a nawet… hełmy! Chwała im za to, bo to była bardzo ciekawa odmiana.
Jabłka w skrzynkach po amunicji to tylko jeden z elementów militarnego wystroju. W jury zaś zasiedli: Pani Magdalena Lonycz, której już teraz bardzo dziękuję za pomoc w organizacji i cenne uwagi wniesione do regulaminu gry i przebiegu święta. Przede wszystkim zaś za merytoryczne przygotowanie uczniów do naszej niecodziennej lekcji historii. Poza tym oceniały naszych uczniów p. Jolanta Bobak, p. Anna Bobak i p. Monika Podolska.
Przez 100 lat niepodległości poprowadzili nas uczniowie najstarszych klas: Antonina Marchel i Marcel Jurkiewicz. O efekty dźwiękowe zadbał jak zwykle akustyk – Kacper Baudur. Zaczęła się nasza wędrówka przez 100 lat niepodległości. Wędrowaliśmy… po planszy. Żadne pytanie nie pozostało bez odpowiedzi! A ponieważ diabeł tkwi w szczegółach, rywalizacja była ostra; wielu musiało zostać zbitych i wrócić do bazy. Było dużo emocji- radości, śmiechów i złości, gdy coś nie wyszło. Wszyscy się obkuli… na 100 nóg!
W konsekwencji wygrała Kompania Kadrowa, dla której najwięcej punktów zdobyła Ewelina Prusiewicz z kl. 3C-G. Zostali nagrodzeni złotymi medalami z okolicznościowym napisem. Druga Brygada zajęła II m. , na III m. uplasowała się Błękitna Armia, IV m. zajęła Pierwsza Brygada. Wszyscy się przy tym uczyliśmy. Wniosków jest wiele…
Kiedy jury obliczało punkty, my mogliśmy odpocząć, jedząc polskie – najlepsze na świecie – jabłka. W klasach przystąpiliśmy do kolejnego zadania. Tym razem z języka polskiego! Układaliśmy rozsypany na wyrazy, „Mazurek Dąbrowskiego” i przyklejaliśmy tekst na arkuszu szarego papieru. Wyjaśniliśmy przy tej okazji wyrazy, które już wyszły z użycia – archaizmy. Udekorowaliśmy go i przykleiliśmy na korytarzu. Niektórym taka powtórka się przydała. Po co? O 11.11 wraz z kilkoma milionami uczniów z całej Polski mieliśmy odśpiewać wszystkie zwrotki hymnu.
W tym celu zgromadziliśmy się przed szkołą i przy dźwiękach „Poloneza” Wojciecha Kilara z filmu „Pan Tadeusz” ruszyliśmy parami na szkolne boisko. Większość z nas pierwszy raz w życiu tańczyła „Poloneza”! Punktualnie o godz. 11:11 odśpiewaliśmy cały „Mazurek Dąbrowskiego”. To była kolejna niecodzienna lekcja – muzyka. Wszystko się udało, nikt się nie pomylił, bo powtórek było bez liku…
Zaraz potem nagrodziliśmy brawami naszych wyróżniających się w GRZE DLA NIEPODLEGŁEJ historyków. W KLASACH I-III ogromną wiedzą wykazał się uczeń klasy 2a Michał Różycki, który zdobył tyle punktów w swojej kategorii, co najstarsi uczniowie, odpowiadając na te same pytania. Brawo, Michał!! W klasach IV-V najwięcej punktów zdobył uczeń kl. 5c Wojciech Lonycz. Wśród najstarszych od kl VI do IIIG najlepsza okazała się Ewelina Prusiewicz z kl. 3C-G. Dla nich ze środków Rady Rodziców zakupiłyśmy bony podarunkowe EMPiK. Czytajcie, słuchajcie, oglądajcie, grajcie!
Zaraz po tym z inicjatywy p. Sylwii Śliwińskiej na boisku ułożyliśmy flagę Polski, którą sfotografowano z najwyżej położonej sali 41. Udało się zrobić ciekawe zdjęcie. Miło będzie po latach znaleźć w Biało-Czerwonej swoją twarz wśród szkolnych przyjaciół, znajomych, kolegów. Następna taka okazja dopiero za 100 lat. Swoją drogą…ciekawe, jak będą wtedy wyglądać obchody?
Ostatnim punktem naszego świętowania były Li100padowe szlagiery. Była okazja dowiedzieć się, czym jest szlagier. Klasy zaśpiewały, zainscenizowały, a nawet zagrały na instrumentach wcześniej wylosowane pieśni. Przygotowały też krótką, dwuzdaniową genezę utworu i przedstawiły autora. Reszta wiary mogła razem z wykonawcami śpiewać, klaskać i bawić się, śledząc tekst na ekranie z karaoke. Wykonawcy zaś maszerowali, tupali, strzelali, padali. Wojenka zbierała żniwo…, a wykonawcy świetnie odgrywali rannych, pół żywych, a nawet martwych! Cóż się dziwić, skoro VI b wyciągnęła na nas najcięższe działa? Wraz z p. Kazimierzem Barańskim wykonali na technice przepiękną makietę czołgu. Zorganizowali nosze i rannego. Jak nazwać lekcję, na której trzeba walczyć z tremą? Tremologia?! VI b poradziła sobie z ta lekcją koncertowo dzięki wychowawczyni p. Arlecie Wolanin.
Zajęli zasłużone I miejsce. Gratulujemy! Zabawa wciągnęła również uczniów kl. VIIb, którzy przygotowali się pysznie. Zmilitaryzowani od stóp do głów, uzbrojeni po zęby brawurowo wykonali znaną piosenkę i wywalczyli II m. Zaimponować powinna postawa kl. VIa, która zaśpiewała w pełnym składzie i a cappella. Przygotowała również slajd, który był ilustracją do piosenki. Wszyscy uczniowie znali na pamięć całą piosenkę.
Wywalczyli III m. Poza tym jury postanowiło wyróżnić Kacpra Matwiejczuka, Brunona Ryżaka, Kacpra Sawicza, Mikołaja Adamskiego, Joannę Jachimowską oraz Michała Polańskiego za osobowość. Zostali oni nagrodzeni drobnymi suwenirami z Biało-Czerwoną ufundowanymi przez Radę Rodziców. Jury w składzie: pp. Iwona Tetich, Ewa Pachota i Magdalena Lonycz pracowało, a mogliśmy pokrzepić się lizakiem oraz spróbować przepysznego rocznicowego tortu. Potem przyszedł czas na bisy i wspólne śpiewanie dobrze nam znanych, przepięknych pieśni patriotycznych.
Co pozostało w Was po obchodach 100- Lecia Odzyskania Niepodległości? Kilka nut? Kilka słów? Kilka pytań? Jeśli odpowiedzi brzmią: TAK, cel naszych rocznicowych lekcji został osiągnięty! 🙂 Może zaśpiewacie sobie: „Wolność kocham i rozumiem…Wolności oddać nie umiem”…?
Organizatorki szkolnych obchodów 100-lecia Odzyskania Niepodległości Agnieszka Całko i Izabela Salawa bardzo dziękują za pomoc:
Zuzannie Białkowskiej, Krzysztofowi Burzawie, Józefowi Drużga, Magdalenie Lonycz, Ewie Pachocie, Agnieszce Kurec, Teresie Fierkowicz, Grażynie Kasprzak, Danucie Wiatr, Ewie Kapszewicz, Iwonie Korzeniowskiej-Wojsa, Małgorzacie Dzik, Sylwii Śliwińskiej oraz naszym uczniom prowadzącym: Antoninie Marchel ucz. kl.VIIIA, Marcelowi Jurkiewiczowi kl.3A-G; akustykowi Kacprowi Baudurowi z kl.3C-G. Podziękowania również należy skierować do Rady Rodziców, ze środków której zakupiłyśmy: 2 plansze do gry, medale, przypinki, odznaki i magnesy z Biało-Czerwoną oraz 3 bony podarunkowe EMPiK jako nagrody indywidualne dla wyróżniających się uczniów. Dziękujemy wszystkim, którzy pomogli uczniom przygotować do GRY DLA NIEPODLEGŁEJ – Wychowawcom i nauczycielom oraz rodzicom.
Agnieszka Całko i Izabela Salawa