Miejski Zespół Szkół

Szkoła podstawowa Nr 1

 

W ramach projektu „Jak zbudować Fizykę?” istotnym działaniem było połączenie tytułowego „przyjemnego z pożytecznym”, czyli wytworzenie czegoś materialnego, próba sprzedaży oraz przekazanie uzyskanych środków na jakiś szlachetny cel. Cel ten udało nam się w 100 % zrealizować, a dokonała tego grupa uczniów z klas siódmych i ósmej, byli to: Maksymilian Kobusiński VII b, Brunon Ryżak, Kacper Matwiejczuk, Kacper Sawicz wszyscy VII a i Nina Markowska, Arkadiusz Kluczyński oboje z VIII a. W wyniku burzy mózgów zdecydowaliśmy się na wytworzenie„ próbek” ekologicznych proszków do prania i zmywarek, które na początku kwietnia udało nam się sprzedać pracownikom szkoły i urzędu miasta. Zachęceni miłym przyjęciem postanowiliśmy zwiększyć skalę i wyprodukowaliśmy kilkadziesiąt porcji proszków, opakowanych oczywiście w dające się przetworzyć pojemniki. Miejscem i czasem dystrybucji było stoisko, specjalnie przygotowane dla nas, na okoliczność Biegu Górskiego „Interferie Run” w sobotę 25.05.2019 r. Młodzi inżynierowie popisali się także humorem i talentem pisarskim, bowiem wymyślili hasła zagrzewające do udziału w akcji. Jak w tytule: „ Nie bądź łoś i kup coś!” lub „Biegacze myślą o zdrowiu dlatego serce i portfel mają zawsze w pogotowiu”. Wszystkie produkty zostały sprzedane, a łączna kwota uzyskana przez nas to blisko 1000 złotych. Zarobione fundusze przekazaliśmy rodzinie p.Barejów dotkniętej chorobą nowotworową ojca, na sfinansowanie jego terapii. Zaangażowanie tej grupy młodych ludzi pokazuje, że bezinteresowność, chęć pomocy innym to nie tylko puste frazesy. Jestem przekonany, że ciąg dalszy takich lub podobnych działań nastąpi.

Opiekun grupy - Jacek Simiński

 
O tym mogli się przekonać uczniowie klas czwartych, którzy 5 marca 2019r uczestniczyli w zajęciach w Parku nauki i techniki – ExploraPark w Wałbrzychu. Uczniowie w atmosferze nauki i zabawy spędzili czas, korzystając z zaproponowanych na wystawie  interaktywnych gier. W ExploraPark  króluje przede wszystkim matematyka, dlatego też uczniowie rozwiązywali zadania logiczne, wprawiali w ruch modele testujące prawo Pitagorasa,  tworzyli konstrukcje a także  dowiedzieli się, że ciąg Fibonacciego jest nie tylko teoretycznym założeniem matematycznym, ale urzeczywistnia się również niezwykle często w przyrodzie. W zwiedzaniu towarzyszyli pracownicy Centrum, którzy podsuwali zadania, a w razie problemów naprowadzali na rozwiązanie. Jak się okazuje kontakt z królową nauk może być naprawdę przyjemny.
Ewa Kapszewicz

19 czerwca 2018 roku w naszej szkole odbył się Szkolny Festiwal Kreatywności. Organizatorami imprezy było 26 uczniów, wspieranych w zaplanowanych działaniach przez nauczycieli. Jednym z przedsięwzięć, wśród wielu tego dnia atrakcji, były przygotowane przez panie Agnieszkę Kurec oraz Beatę Bielak, a przeprowadzone przez uczniów klas czwartych, piątych i szóstych,  pokazy doświadczeń przyrodniczych. Uczestnicy mieli okazję zobaczyć działanie pola magnetycznego, sprawdzić w jaki sposób rozdziela się mieszaniny różnych substancji oraz jak można wyprodukować perfumy z pomarańczy. Niejeden śmiałek zmierzył swoją siłę oraz sprawdził z jaka siłą działają różne przedmioty. Uczniowie zaprezentowali również doświadczenia dotyczące prądu elektrycznego, każdy chętny mógł zbudować własny obwód elektryczny i sprawdzić przewodnictwo wybranych materiałów. Sprawdziliśmy również, w jaki sposób można oszukać nasze zmysły, pokazując, że nasz mózg nie jest doskonały. Członkowie kół przyrodniczych zadbali o oprawę medialną naszych pokazów przygotowując prezentację multimedialną dotyczącą działań podjętych w ramach projektu, który jest realizowany przez naszą placówkę, a w ramach którego odbywają się zajęcia z uczniami, wycieczki krajowe i zagraniczne oraz koła zainteresowań.

Szkolny Festiwal Kreatywności udowodnił niedowiarkom, że nauka nie jest nudna!

Czytaj więcej: Szkolny Festiwal Kreatywności

W dniach 23, 24, 25 maja 2018 r. w ramach projektów „Jak zbudować Fizykę?” oraz „Co w nas piszczy” 150 uczniów w tym 79 dziewcząt i 71 chłopców  wraz z opiekunami odbyli wycieczkę na Stóg Izerski.

Środkiem lokomocji była kolej gondolowa, ale nie dlatego żeby było łatwiej, tylko po to by dokonać w czasie wjazdu pomiarów fizycznych powietrza za pomocą podręcznych tabletów Einstein+  wyposażonych w odpowiednie czujniki. Tymi wielkościami fizycznymi były m.in. temperatura,  ciśnienie, wilgotność oraz siła i prędkość wiatru. Zanim wsiedliśmy do wagoników zastanowiliśmy się jak zmieniają się wartości wyżej wymienionych parametrów powietrza wraz ze zmianą wysokości n.p.m. czyli postawiliśmy hipotezę, która brzmiała „temperatura i ciśnienie maleją wraz ze wzrostem wysokości a wiatr zwiększa swoją siłę i prędkość”. Następnie uruchomiliśmy tablety, wsiedliśmy do wagoników i rozpoczęliśmy pomiary, które zapisane zostały w pamięci urządzeń. Naszym zadaniem było dokonanie pomiarów wybranych składników pogody oraz  ich późniejsza analiza. Zebrane dane wykorzystaliśmy podczas zajęć przyrody i fizyki. Po wjechaniu na tytułowy „szczyt” skonfrontowaliśmy wyniki pomiarów z hipotezą, która została potwierdzona.

Czytaj więcej: Sprawozdanie z wyjazdu koleją gondolową na obszar chroniony Natura 2000

Dnia 22 marca 2018r. w Miejskim Zespole Szkół w Świeradowie-Zdroju odbyło się kolejne szkolenie w ramach projektu o nazwach „Co w nas piszczy?” i „Jak zbudować Fizykę?”, których celem jest dostosowanie oferty edukacyjnej naszej szkoły do potrzeb uczniów związanych z podniesieniem ich kompetencji kluczowych na rynku pracy oraz stworzeniem warunków do nauczania eksperymentalnego.

Tym razem nauczyciele oraz uczniowie pięciu klas (5a, 5b, 6a, 6b, 7a) przeszli szkolenie w zakresie nauczania STEM z wykorzystaniem Laboratoriów Cyfrowych EINSTEIN™. 

Przedmiotem zajęć było przedstawienie urządzeń – tabletów, które oprócz podłączenia do sieci internetowej posiadają bardzo dużo ciekawych i potrzebnych funkcji. Dzięki wmontowanym tam czujnikom, uczniowie będą mogli przy ich pomocy, odczytać temperaturę, wilgotność powietrza oraz ciśnienie atmosferyczne w danym momencie a także zarejestrować dokonane pomiary w celu ich archiwizacji i późniejszego wykorzystania lub dla porównania z innymi pomiarami. Urządzenia te dają pełną możliwość dokonywania wielu ćwiczeń i pomiarów w czasie lekcji biologii, fizyki, chemii czy przyrody oraz na zajęciach pozalekcyjnych rozwijających zainteresowania uczniów. 

Czytaj więcej: Laboratoria Cyfrowe EINSTEIN™ - szkolenie

W dniu 14.02.2018 r. w Miejskim Zespole Szkół w Świeradowie-Zdroju  firma multimediawszkole.pl przeprowadziła szkolenie nauczycieli i uczniów w zakresie stosowania zestawów klocków elektronicznych LittleBits w edukacji. 

W szkoleniu uczestniczyło 6 nauczycieli oraz 68 uczniów. Zajęcia miały charakter praktyczny i polegały na budowie z klocków modeli maszyn i urządzeń. 

Zestawy littleBits pozwalają i majsterkowiczom-nowicjuszom i profesjonalnym twórcom prototypów na wstęp do programowania. Uczniowie mogli tworzyć i programować swoje wynalazki bez płyty prototypowej, lutowania i kabli. Silniki, koła, oświetlenie, przełączniki, siłowniki, brzęczyki, a nawet narzędzia do budowania pilota - połączono to wszystko razem, rozpaliło iskrę kreatywności i zabawy. Zestawy pozwalają na wiele. Chcesz zbudować zdalnego sterowany samochód wyścigowy? Po prostu to zrób. Chcesz stworzyć automatyczne urządzenie dmuchające bańki? Po prostu to zrób. W zestawie znajdują się wszystkie akcesoria i narzędzia potrzebne do odnalezienia ukrytego w sobie wynalazcy. Zarówno nauczyciele jak i uczniowie z przeprowadzone szkolenia byli bardzo zadowoleni i deklarowali chęć ,,uczenia się po nowemu”.

Na koniec szkolenia nauczyciele i uczniowie otrzymali certyfikaty potwierdzające odbycie szkolenia.

Czytaj więcej: LittleBits - fabryka inżynierów