Miejski Zespół Szkół

Szkoła podstawowa Nr 1

19 czerwca 2018 roku w naszej szkole odbył się Szkolny Festiwal Kreatywności. Organizatorami imprezy było 26 uczniów, wspieranych w zaplanowanych działaniach przez nauczycieli. Jednym z przedsięwzięć, wśród wielu tego dnia atrakcji, były przygotowane przez panie Agnieszkę Kurec oraz Beatę Bielak, a przeprowadzone przez uczniów klas czwartych, piątych i szóstych,  pokazy doświadczeń przyrodniczych. Uczestnicy mieli okazję zobaczyć działanie pola magnetycznego, sprawdzić w jaki sposób rozdziela się mieszaniny różnych substancji oraz jak można wyprodukować perfumy z pomarańczy. Niejeden śmiałek zmierzył swoją siłę oraz sprawdził z jaka siłą działają różne przedmioty. Uczniowie zaprezentowali również doświadczenia dotyczące prądu elektrycznego, każdy chętny mógł zbudować własny obwód elektryczny i sprawdzić przewodnictwo wybranych materiałów. Sprawdziliśmy również, w jaki sposób można oszukać nasze zmysły, pokazując, że nasz mózg nie jest doskonały. Członkowie kół przyrodniczych zadbali o oprawę medialną naszych pokazów przygotowując prezentację multimedialną dotyczącą działań podjętych w ramach projektu, który jest realizowany przez naszą placówkę, a w ramach którego odbywają się zajęcia z uczniami, wycieczki krajowe i zagraniczne oraz koła zainteresowań.

Szkolny Festiwal Kreatywności udowodnił niedowiarkom, że nauka nie jest nudna!

Czytaj więcej: Szkolny Festiwal Kreatywności

W dniach 23, 24, 25 maja 2018 r. w ramach projektów „Jak zbudować Fizykę?” oraz „Co w nas piszczy” 150 uczniów w tym 79 dziewcząt i 71 chłopców  wraz z opiekunami odbyli wycieczkę na Stóg Izerski.

Środkiem lokomocji była kolej gondolowa, ale nie dlatego żeby było łatwiej, tylko po to by dokonać w czasie wjazdu pomiarów fizycznych powietrza za pomocą podręcznych tabletów Einstein+  wyposażonych w odpowiednie czujniki. Tymi wielkościami fizycznymi były m.in. temperatura,  ciśnienie, wilgotność oraz siła i prędkość wiatru. Zanim wsiedliśmy do wagoników zastanowiliśmy się jak zmieniają się wartości wyżej wymienionych parametrów powietrza wraz ze zmianą wysokości n.p.m. czyli postawiliśmy hipotezę, która brzmiała „temperatura i ciśnienie maleją wraz ze wzrostem wysokości a wiatr zwiększa swoją siłę i prędkość”. Następnie uruchomiliśmy tablety, wsiedliśmy do wagoników i rozpoczęliśmy pomiary, które zapisane zostały w pamięci urządzeń. Naszym zadaniem było dokonanie pomiarów wybranych składników pogody oraz  ich późniejsza analiza. Zebrane dane wykorzystaliśmy podczas zajęć przyrody i fizyki. Po wjechaniu na tytułowy „szczyt” skonfrontowaliśmy wyniki pomiarów z hipotezą, która została potwierdzona.

Czytaj więcej: Sprawozdanie z wyjazdu koleją gondolową na obszar chroniony Natura 2000

Dnia 22 marca 2018r. w Miejskim Zespole Szkół w Świeradowie-Zdroju odbyło się kolejne szkolenie w ramach projektu o nazwach „Co w nas piszczy?” i „Jak zbudować Fizykę?”, których celem jest dostosowanie oferty edukacyjnej naszej szkoły do potrzeb uczniów związanych z podniesieniem ich kompetencji kluczowych na rynku pracy oraz stworzeniem warunków do nauczania eksperymentalnego.

Tym razem nauczyciele oraz uczniowie pięciu klas (5a, 5b, 6a, 6b, 7a) przeszli szkolenie w zakresie nauczania STEM z wykorzystaniem Laboratoriów Cyfrowych EINSTEIN™. 

Przedmiotem zajęć było przedstawienie urządzeń – tabletów, które oprócz podłączenia do sieci internetowej posiadają bardzo dużo ciekawych i potrzebnych funkcji. Dzięki wmontowanym tam czujnikom, uczniowie będą mogli przy ich pomocy, odczytać temperaturę, wilgotność powietrza oraz ciśnienie atmosferyczne w danym momencie a także zarejestrować dokonane pomiary w celu ich archiwizacji i późniejszego wykorzystania lub dla porównania z innymi pomiarami. Urządzenia te dają pełną możliwość dokonywania wielu ćwiczeń i pomiarów w czasie lekcji biologii, fizyki, chemii czy przyrody oraz na zajęciach pozalekcyjnych rozwijających zainteresowania uczniów. 

Czytaj więcej: Laboratoria Cyfrowe EINSTEIN™ - szkolenie

W dniu 14.02.2018 r. w Miejskim Zespole Szkół w Świeradowie-Zdroju  firma multimediawszkole.pl przeprowadziła szkolenie nauczycieli i uczniów w zakresie stosowania zestawów klocków elektronicznych LittleBits w edukacji. 

W szkoleniu uczestniczyło 6 nauczycieli oraz 68 uczniów. Zajęcia miały charakter praktyczny i polegały na budowie z klocków modeli maszyn i urządzeń. 

Zestawy littleBits pozwalają i majsterkowiczom-nowicjuszom i profesjonalnym twórcom prototypów na wstęp do programowania. Uczniowie mogli tworzyć i programować swoje wynalazki bez płyty prototypowej, lutowania i kabli. Silniki, koła, oświetlenie, przełączniki, siłowniki, brzęczyki, a nawet narzędzia do budowania pilota - połączono to wszystko razem, rozpaliło iskrę kreatywności i zabawy. Zestawy pozwalają na wiele. Chcesz zbudować zdalnego sterowany samochód wyścigowy? Po prostu to zrób. Chcesz stworzyć automatyczne urządzenie dmuchające bańki? Po prostu to zrób. W zestawie znajdują się wszystkie akcesoria i narzędzia potrzebne do odnalezienia ukrytego w sobie wynalazcy. Zarówno nauczyciele jak i uczniowie z przeprowadzone szkolenia byli bardzo zadowoleni i deklarowali chęć ,,uczenia się po nowemu”.

Na koniec szkolenia nauczyciele i uczniowie otrzymali certyfikaty potwierdzające odbycie szkolenia.

Czytaj więcej: LittleBits - fabryka inżynierów 

22 lutego 2018 r. w ramach projektu „Jak zbudować fizykę?  i „Co w nas piszczy?”  grupa 150 uczniów Miejskiego Zespołu Szkół  ze Świeradowa – Zdroju wraz z 11 opiekunami, wyjechała czterema autokarami do Liberca, do znajdującej się w nim iQlandii. Jest to wspaniale zaprojektowane centrum edukacyjne, bez barier architektonicznych, w którym bez reszty można zagłębić się w świecie nauki, doświadczając jej praw i zasad na własnej skórze. Nasz pobyt, który zaczął się o godzinie 9,00, zaczęliśmy od seansów filmowych w Planetarium, a następnie przez około dwie godziny (podzieleni na 10 grup) rzuciliśmy się w wir eksperymentów, doświadczeń, ciekawych pokazów, prezentacji interaktywnych, a nawet wcielania się w rolę prezenterów pogody, czyli „Chmurek i Wicherków” – zabawa gwarantowana i mnóstwo śmiechu, a gdy zgłodnieliśmy można było skorzystać z oferty restauracji i spróbować czeskich specjałów np. „parek w rochliku”, „hranolky” czy „knedlicky”. Około godziny 13,00 trochę zmęczeni (uczenie się też męczy!!!), ale zadowoleni i w doskonałych humorach udaliśmy się w drogę powrotną. iQlandia to miejsce ze wszech miar godne polecenia dla indywidualnego jak i zorganizowanego turysty. Z niecierpliwością czekamy na kolejne atrakcje w ramach w/w projektów.

Czytaj więcej:  iQlandia – miejsce warte odwiedzenia

Tuż przed feriami , wzbogaciliśmy się w zestawy do realizacji projektu „Jak zbudować fizykę?” pod angielskimi nazwami „LittleBits”, co w wolnym tłumaczeniu oznacza „małe części” – te części to elementy elektryczno – elektroniczne np. baterie, zasilacze, przewody, diody, silniczki, serwomechanizmy, sensory dźwięku, temperatury, kółka, łączniki itp. itd., które można bez obawy łączyć, realizując swoje dowolne koncepcje i projekty ograniczone… tylko wyobraźnią. Poniżej kilka fotografii pokazujących namiastkę emocji i zaangażowania uczniów w realizację swoich projektów, na środowych, popołudniowych zajęciach, które odbywają się od godz. 14,30 do no właśnie … zaplanowane zakończenie to 16,00 a my pracujemy, a właściwie bawimy się, bawimy , bawimy…

Czytaj więcej: Jak zbudować fizykę?