Miejski Zespół Szkół

Szkoła podstawowa Nr 1

Środa to wycieczka do Bukaresztu. Miasto piękne, dużo nowoczesnych budynków lecz także perełek architektonicznych. Okazały Parlament, Łuk triumfalny (stad nazwa miasta" mały Paryż"), parki, place. Ogólnie zatłoczone do granic możliwości. Zobaczyliśmy ( niestety b. króciutko) wspaniały skansen wsi. Wielohektarowy teren z zabudowaniami zgromadzonymi, całej Rumunii. Czwartek to warsztaty kulinarne. Regionalne potrawy przygotowywaliśmy wraz z uczniami z Hiszpanii i Rumunii pod dyktando profesjonalnych kucharzy - co zrobiliśmy potem zjedliśmy 😀. Dzisiaj piątek- zakończenie projektu w Rumunii. Dzień podsumowań, dyskusji, rozgrywek sportowych. Wieczorem rozpoczyna się festyn regionalny, który odwiedzimy.

Grupa uczniów z naszej szkoły wraz z opiekunami przebywa w Rumunii w ramach projektu Erasmus +. Oto relacja na gorąco Kolejny dzień realizacji projektu Erasmus+ poza nami. Rumunia przywitała nas piękną pogodą, a gospodarze ujęli serdecznością i troską, by pobyt się udał. W poniedziałek gościliśmy w szkole, poznawaliśmy się, przedstawialiśmy prezentacje. Wtorek to dzień wycieczki. Zwiedziliśmy zamek Peleš, Bran (siedzibę Drakuli), piękne miasto Brasow. Widok gór towarzyszących nam w drodze zachwycał. W środę jedziemy do Bukaresztu. Lidia Guzińska

Projekt: „Dialogic Revolution” realizowany w naszej szkole w ramach programu Erasmus+ pozwala rozwijać uczniom kompetencje w różnych dziedzinach. Tym razem 23 uczennice z p. Iwoną Korzeniowską – Wojsą i p. Arletą Wolanin uczestniczyły w warsztatach kulinarnych w restauracji Babie Lato, w miejscowości Kościelniki Górne, zgłębiając tam tajniki przygotowania ciasta drożdżowego.
W trakcie spotkania prowadząca warsztaty rozmawiała z uczestniczkami o zasadach prawidłowego odżywiania i zdrowym trybie życia. Podsumowaniem tej lekcji było wyciskanie soków ze świeżych warzyw i owoców.
Największą przyjemnością było niewątpliwie wyrabianie ciasta drożdżowego, okazało się to wcale nie takie proste. Teraz już wiemy , dlaczego czasami tak długo musimy oczekiwać na zamówioną pizzę. Warsztaty zakończyłyśmy poczęstunkiem: przygotowaną przez siebie pizzą i zdrowym, świeżo wyciśniętym sokiem.

 

 

Kostkowo- dzień 4.

Dzień dzisiejszy to konfrontacja z najwspanialszym gotyckim zespołem zamkowym na świecie, uważanym za największą budowlę ceglaną wzniesioną rękami człowieka. Malbork nie pozostawił nikogo z uczestników spotkania obojętnym wobec swego majestatu i ogromu, wywołując zachwyt i zdumienie.
Popołudnie z kolei spędziliśmy w parku trampolin, gdzie w duchu ponadkulturowego sportu wszyscy osiągaliśmy kolejne stopnie mistrzostwa we freestylowym skakaniu.
Spotkanie projektowe dobiega wielkimi krokami do końca, za chwilę się pożegnamy i wrócimy do domów. Jednak mimo dojmującego smutku będziemy bogatsi o wspomnienia nawiązanych znajomości, przyjaźni oraz wspólnie przeżytych 5 dni europejskiej przygody.

Zómk- zamek po kaszubsku

Kostkowo- dzień 3.

Projektowa środa przebiegła pod znakiem zwiedzania miasta wolności i wielokulturowości- Gdańska. Wraz z przewodnikiem wędrowaliśmy po urokliwych uliczkach, słuchając historii o tym, jak Gdańsk się rozwijał i budował swą tożsamość w oparciu o dziedzictwo kaszubskich rybaków, niemieckich kupców i rzemieślników oraz przybywających z całego świata marynarzy.
Opowieści te sprawiły, że zaczęłyśmy zastanawiać się nad istotą tego, czym jest budowanie wspólnoty i jak ważne jest wzajemne przenikanie się różnych tradycji, w wielości których tkwi piękno i prawda o człowieku.
Po chwili zadumy zaś z jeszcze większą sympatią i radością popatrzyłyśmy na naszych projektowych przyjaciół, dzięki pracy z którymi same możemy przyczyniać się do budowania europejskiej społeczności.

Saludos- pozdrawiamy po hiszpańsku
Salutări- pozdrawiamy po rumuńsku

Kostkowo – dzień 2.

Kolejny dzień spotkania projektowego w Kostkowie to … wytężona praca, ale też i wspólna zabawa.
Wtorek rozpoczęliśmy od warsztatów kulinarnych, w ramach których uczniowie w międzynarodowych grupach, pod okiem szefa kuchni z hotelu Victoria w Bolszewie, przygotowali pierogi z kapustą i grzybami, drożdżówki oraz sałatki owocowe. Potrawy udały się i smakowały znakomicie.
Tak wzmocnieni udaliśmy się na zwiedzanie nadmorskiego kurortu – Sopotu.
Zwieńczeniem dnia była zaś integracyjna zabawa w gdyńskim parku Kolibki.

Ciekawe, inspirujące, fajne, wymagające, ekstrawaganckie, nowoczesne, wyczerpujące, pozwalające wyjść poza dotychczasowe schematy i przekonania - takie były aktywności dzisiejszego dnia w opinii uczestniczek spotkania.

Do ùzdrzeniô- do widzenia po kaszubsku

 

WITÉJTAŻ- co znaczy witajcie w języku kaszubskim

Spotkanie projektowe „Dialogic revolution”- Kostkowo 13-17.05.2019

Kostkowo – dzień 1
Po całonocnej podróży pociągiem dotarłyśmy do szkoły naszego koordynatora projektowego- Samorządowego Zespołu Szkół w Kostkowie.
Miejski Zespół Szkół w Świeradowie-Zdroju w czasie spotkania reprezentują: Maja Piotrowiak, Jagoda Śnieżek, Nina Markowska, Zofia Rymaszewska, Julia Wasilewska, Martyna Cielecka, Hanna Rutkowska i Iga Jurczak oraz opiekunki: Teresa Fierkowicz, Arleta Wolanin, Ewa Pachota i Monika Różalska.
Pierwszego dnia brałyśmy udział w oficjalnym otwarciu spotkania, zwiedziłyśmy partnerską szkołę oraz obejrzałyśmy przedstawienia teatralne przygotowane przez uczniów w oparciu o lokalne, kaszubskie legendy.
Tego dnia poszczególne zespoły prezentowały wyniki swych prac projektowych; świeradowski team opowiadał o takich działaniach jak: tworzenie turystycznego questa, słodkich efektach warsztatów kulinarnych, poszukiwaniach lokalnych legend oraz udziale w warsztatach teatralnych, wykorzystaniu metod Dialogic Learning do nauki języka angielskiego, co spotkało się z zainteresowaniem oraz zostało nagrodzone brawami.
Dzień zakończyłyśmy wspólnym smażeniem kaszubskich naleśników, w przygotowaniu których królowymi okazały się być Jagoda i Maja.

2 kwietnia w ramach europejskiego projektu „Dialogic Revolution”, realizowanego przez Miejski Zespół Szkół w Świeradowie-Zdroju w oparciu o program Erasmus+ klasy: 2a , 3a oraz grupa uczniów z 6a i 8a wraz z opiekunami: T. Fierkowicz, I. Salawą oraz M. Różalską odwiedzili Zdrojowy Teatr Animacji w Cieplicach. Uczniowie obejrzeli premierowe przedstawienie pt. „Królewna z drewna” Waldemara Wolańskiego, następnie zaś wzięli udział w lekcji teatralnej oraz warsztatach poprowadzonych przez aktorkę teatru- odtwórczynię roli Królewny z drewna.
Przedstawienie, które obejrzeliśmy to urocza baśń mówiąca o odwiecznej walce dobra ze złem, o dorastaniu oraz o konfliktach międzypokoleniowych, jednocześnie zaś to niestandardowa lekcja ekologii.
Cudowne lalki, scenografia i zastosowane efekty specjalne co i raz wywoływały reakcje zadowolenia ze strony widzów.
Teraz pozostaje nam mieć nadzieję, że przedstawienia, które przygotowujemy w ramach realizowanego przez nas projektu będą równie inspirujące i zachwycające widzów jak produkcja Zdrojowego Teatru Animacji w Cieplicach.

Dzień 1

Przesyłamy mroźne (-6st.) pozdrowienia z krainy wikingów. Erazmus działa pełna parą! Po przygodach w metrze z koleżankami z Rumunii i Turcji dotarłyśmy do szkoły partnerskiej  NORRBY SKOL w Stockholmie. Szwedzi mimo mrozu przyjęli nas bardzo ciepło. Uczestniczyłysmy w lekcjach na różnych poziomach edukacyjnych w klasach od oddziałów przedszkolnych do klasy 9 szkoły podstawowej. Co tu najbardziej się może podobać? Spokój dzieci i nauczycieli. Dowolność i tolerancja. Ogromna dojrzałość uczniów klas starszych i swoboda komunikacji. Nauczyciele szwedzcy są niezwykle mili i otwarci. Pomoce dydaktyczne są proste ale praktyczne, często skonstruowane samodzielnie przez dzieci. Brak dzwonków też wpływa uspokajająco na wszystkich. To nauczyciele decydują, kiedy następuje przerwa. 

Dzień 2

Drugi dzień w NORRBY SKOLAN. Uczestnicy projektu, czyli nauczyciele że Szwecji, Rumunii, Turcji  i Polski podsumowali  projekt. Przedstawili wyniki ankiety dotyczącej wpływu stosowania metody R2L na samoocenę uczniów oraz na wzrost pewności siebie dzieci mających problemy z nauką. Była okazja przypomnieć sobie poszczególne działania uczniów, którzy brali udział w projekcie: pobyt w Rumunii, Turcji i Polsce. Nauczyciele zademonstrowali prezentacje oraz filmy z udziałem swoich uczniów, którzy wspominali pobyt w krajach partnerskich. Mówili o tym co najbardziej im się tam  podobało i co najlepiej wspominają. Katarzyna Luto - Przybylska przedstawiła wartościową i cielawą prezentację, którą wykonała wraz ze swoimi uczniami  zaangażowanymi w działania projektowe: Jagodą, Mają, Oliwierem, Michałem, Zuzią i Marcelem. Prezentacje wzbogsciły fragmenty  muzyczne z filmu PIPPI LANGSTRUMPF, film z balu kończącego klasy ósme w Rumunii, zdjęcia z Norweskiej  Doliny i świątyni Wang z Polski. Dzień zakończyło zwiedzanie Muzeum Narodowego w Stockholmie, gdzie zobaczyliśmy min. obrazy Rubensa, Rembrandta oraz mogliśmy prześledzić dzieje rozwoju przedmiotów codziennego użytku. Zdjęcia z muzeum mogą być wykorzystane na lekcjach jezyka polskiego, angielskiego, religii. Wszędzie towarzyszyła nam żabka Kwisia, która najlepiej czuła się nad wodą, tj. w porcie. Pozdrawiamy gorąco z Wenecji Północy!

Dzień 3.
Dziś mogliśmy gościć w Sodertorns Gymnasium w Sztokholmie na lekcji historii w klasie 3. prowadzona była w oparciu o kolejną metodą należącą do grupy tzw. „strategii czytania”. W Szwecji gimnazjum jest odpowiednikiem naszego liceum ogólnokształcącego. Klasy są zróżnicowane etnicznie. Uczniowie są różnych narodowości, co nie przeszkadza im odnosić się do siebie przyjaźnie. Szwedzcy gimnazjaliści rozpoczynają naukę po ukończeniu 9-klasowej szkoły podstawowej. Gimnazjum trwa 3 lata I przygotowuje uczniów do studiów na wyższych uczelniach. Uczniowie często przychodzą na lekcje z laptopami, na niektóre zajęcia nie noszą książek ani zeszytów. Nauczyciele wysyłają im teksty na adres poczty elektronicznej, aby mogli przygotować się do zajęć. Oprócz tego korzystają z wydruków potrzebnych na zajęciach, pracują z tekstem. W trakcie lekcji gimnazjaliści dyskutowali na temat początków gospodarki kapitalistycznej, wspomagając się notatkami sporządzonymi podczas wykładu nauczyciela. Uczniowie imponowali uwagą oraz dojrzałością. Być na takiej lekcji to była przyjemność. Młodzież ta na pewno wie, po co chodzi do szkoły.

Dzień 4.
W czwartek wyruszyliśmy wraz z klasami IV i V zaprzyjaźnionej szkoły do Szwedzkiego Muzeum Historii Naturalnej. Okazało się, że dzieci chodzą tu bardzo często. Po prostu mają tu lekcje. Wszystkie wycieczki są dla dzieci bezpłatne – opłacane są przez szkołę. Widać, że znają tu każdy kąt, doskonale się tu czują. Świetnie odnajdują się w multimedialnym świecie. Kiedy zapytałyśmy jedną z uczennic, czy była już tutaj, odparła, że była wiele razy, ale absolutnie się tu nie nudzi, bardzo lubi tu przebywać. I nie ma się co dziwić, bo nauka w tym muzeum to zabawa. Teorię ewolucji można przyswajać sobie, dopasowując czaszki do odpowiednich fotografii. Jest przy tym sporo frajdy. Czasami możemy poczuć się nieco zaskoczeni. Ale dziwić się, to znaczy uczyć się! Wszystko, co tu widać, jest niezwykłe, bo naturalne. Na koniec wspólnie obejrzeliśmy film opwiadający o działaniach organizacji oraz naukowców na rzecz ochrony zagrożonych gatunków. Film uświadamia widzom, jak wielu ludzi dba o świat, który odziedziczą po nas nasze dzieci, by był też domem dla niedźwiedzi, pand wielkich , słoni, wielorybów oraz pozostałych gatunków, którym grozi zagłada. Każdy powinien zobaczyć ten wzruszjący reportaż. To był bardzo udany dzień.

 Dzień 5. 

Przyszedł czas podsumowań. W pokoju nauczycielskim zawrzało. Koordynatorzy z poszczególnych państw przydzielili zadania związane z podsumowaniem prac projektowych i raportem końcowym. Mogliśmy zadać wiele nurtujących nas pytań o zwyczaje w szkole szwedzkiej, organizację procesu nauczania, oceny, testy i wiele innych interesujących spraw. Zauważyliśmy, że uczniowie są przyjaźni i mili. Na korytarzach panuje spokój, choć nie ma tam w ogóle dyżurów nauczycielskich. Dzieci spędzają przerwy na dworze, ale nie ma szafek na ubrania, szyfrów. Dzieci ubierają się i rozbierają samodzielnie oraz szybko. Od przedszkolaka dzieci są uczone samodzielności. Poziom nauczania jest zróżnicowany; w jednej klasie nauczyciel daje uczniom kilka różnych kart pracy. Dzieci są skupione na zadaniach, panuje cisza. Wycieczki i wszelkie atrakcje są opłacane przez szkołę, również posiłki, np.lunch. Natomiast zajęcia pozalekcyjne są odpłatne.
Pani dyrektor Helen Ljungstedt powiedziała nam, że szkoła stara się nie ingerować w pewne zachowania dzieci, które nie zakłócają porządku lekcji. Tym zajmują się rodzice/wpojeniem pewnych norm obowiązujących w codziennych sytuacjach powinni zająć się rodzice/. Zadaniem szkoły jest nauczyć. Nauczyciele poświęcają także dużo czasu na rozmowy dotyczące tolerancji i problemów dorastającej młodzieży. Znajduje to odzwierciedlenie w bardzo dojrzałych wypowiedziach uczniów.
Na zakończenie zajęć w szkole szwedzcy uczniowie i nauczyciele partnerskich szkół otrzymali od nas pamiątkowe zakładki i upominki przygotowane przez naszych świeradowskich uczniów pod kierunkiem pań Agnieszki Całko i Teresy Fierkowicz.
Był to ostatni dzień naszego pobytu w Szwecji, a zarazem ostatnie spotkanie w ramach projektu „New Approaches to Literacy”.

Katarzyna Luto-Przybylska
Agnieszka Całko
Teresa Fierkowicz
Joanna Szaniawska

 

W dniach 19- 22.11 2019 r. odbyło się pierwsze spotkanie nauczycieli biorących udział w międzynarodowym projekcie ”Dialogic Revolution” realizowanym w ramach europejskiego programu Erasmus+. 

Spotkanie warsztatowe miało miejsce w hiszpańskiej miejscowości Ceclavin, gdzie znajduje się jedna z partnerskich placówek- Instituto de Ensenanza Secundaria Obligatoria Cella Vinaria, która to szkoła od kilku lat stosuje formy pracy z uczniami oraz współpracy z rodzicami i środowiskiem lokalnym wywodzącymi się z nurtu „Dialogic Learning”. Pozostali partnerzy biorący udział w projekcie, a co za tym idzie we wspomnianym spotkaniu to: Samorządowy Zespół Szkół w Kostkowie (koordynator projektu), Liceul Tehnologic Agromontan Romeo Contantinescu z Valenii de Munte w Rumunii oraz Miejski Zespól Szkół w Świeradowie-Zdroju.
W. Stasik, A.Wolanin, M. Rojek i M. Różalska brały udział w licznych zajęciach warsztatowych, które miały na celu zapoznanie z formami pracy charakterystycznymi dla wspomnianej metody. Dopełnieniem wykładów była obserwacja zajęć z uczniami, a nawet czynny w nich udział. Ciekawą propozycją przygotowaną dla nauczycieli uczestniczących w projekcie było zaproszenie ich do aktywnego udziału w spotkaniu z rodzicami w ramach tzw. „pedagogicznej kawiarenki”.
Pobyt w Hiszpanii zaowocował jeszcze jedną kwestią: dopracowane zostały zasady przyszłej współpracy, która rozpisana jest na 2 lata i która obejmować będzie różnorodne zajęcia dla zainteresowanych uczniów w ich placówkach macierzystych oraz wyjazdy grup uczniów wraz z opiekunami do rówieśników w szkołach partnerskich.